Poniżej prezentujemy pozostałe elementy infrastruktury parkingowej, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów oraz ich komfort w poruszaniu się po drogach publicznych czy wydzielonych ścieżkach.

Lustra drogowe

Obecność luster w otoczeniu drogowym ma na celu eliminację martwych punktów, poprawiając widoczność uczestnikom ruchu, w tym rowerzystom. Ponadto w miejscach narażonych na kolizje – w szczególności przystanki komunikacyjne, gdzie pośpiech i duże natężenie pieszych są czynnikami dekoncentrującymi – umożliwiają lepsza obserwację otoczenia i szybsze zauważenie rozpędzonego jednośladu pozwalając na zareagowanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Wszystkie ułatwienia związane z instalacją luster drogowych przekładają się na starania w utrzymywaniu potencjalnego ryzyka kolizji pod kontrolą.


Łagodne najazdy na krawężniki

Upadki, przebite dętki, rozcięte opony, wykrzywione obręcze rowerowe to skutki najazdów na zbyt wysokie krawężniki betonowe. Posiadamy różnego rodzaju prefabrykowane elementy gumowe łagodzące najazd i zjazd z chodników. Tzw. „najazdy krawężnikowe” posiadają otwory montażowe, co jest znacznie łatwiejsze niż przebudowa istniejącego krawężnika betonowego. Gumowe najazdy na krawężniki występują w różnych wymiarach dopasowując się optymalnie do istniejących warunków w miejscu planowanej inwestycji.


Oznakowanie pionowe

Plusem wymalowanych linii oraz innego rodzaju oznakowania poziomego jest przejrzystość i jasno wytyczone granice np. ścieżek rowerowych od ścieżek pieszych. W przeciwieństwie do pionowych znaków drogowych farby do poziomego oznakowania mają tendencje do ścierania i zanikania. W infrastrukturze rowerowej typowe pionowe znaki drogowe z ich odmianami to między innymi:

  • C-13 / C-13a
  • znak kompilacji C13 i C-16
  • D-6a
  • F-19
  • T-22

Ponieważ jesteśmy producentem konstrukcji stalowych – do pionowych znaków drogowych oferujemy również słupki montażowe proste jak i modyfikowane.


Podpórki dla rowerzystów

W celu zapewnienia większej wygody rowerzystom coraz powszechniejsze staje się instalowanie stalowych podpórek, o które mogą się oni podeprzeć oczekując na zielone światło na skrzyżowaniach. Podpórki dla rowerzystów umożliwiają oparcie w dwóch miejscach:

  • pochwyt na wysokości kierownicy wykonany z rury o średnicy zapewniającej solidny chwyt
  • podpórka dla stóp na wysokości umożliwiającej podparcie nie zsiadając z roweru wykonana z blachy ryflowanej w celu minimalizowania ryzyka ślizgania podeszwy buta

Elementy te zyskują przychylność rowerzystów, którzy zapytani o ich opinię określają podpórki jako urządzenia „fajne i wygodne”, gdy przed ich instalacja wspomagali się podpierając np. o słupy znaków drogowych albo sygnalizacji świetlnej.




Poziome separatory ruchu

Stosowanie gumowych separatorów odgradzających ścieżki rowerowe od jezdni w głównej mierze ma na celu uniemożliwianie nadużywania powierzchni przewidzianej wyłącznie dla rowerzystów przez kierowców samochodów ignorujących oznakowanie poziome – wymalowane linie ciągłe. Model wspomnianych ograniczników należy jednak dopasować w taki sposób, aby nie okazały się one utrudnieniem dla rowerzystów. Zachowanie odpowiednich odstępów między instalowanymi separatorami (pozwalających na swobodną zmianę pasa ruchu w dozwolonych miejscach), ich poduszkowy przekrój (zamiast agresywnego trójkątnego) oraz wysokość w granicach 5 cm (umożliwiająca bezpieczny przejazd w razie nagłej konieczności) to cechy separatorów instalowanych z myślą o bezpieczeństwie i wygodzie rowerzystów.



Słupki elastyczne

Słupki miejskie optycznie wskazujące przebieg ścieżki rowerowej występują w wersji wykonanej z elastycznych materiałów (bezpiecznych przy ewentualnych zderzeniach) o różnych parametrach, między innymi:

  • stopień odchylenia (pełny do 90° albo częściowy około 30° – słupek usztywniony)
  • kolorystyka
  • wymiary: wysokość, średnica
  • oświetlenie LED (jako opcja)
  • stylistyka (klasyczna albo nowoczesna)

Elastyczne słupki mają wiele zastosowań takich jak np. wygrodzenie parkingów rowerowych, wygrodzenie ścieżek rowerowych od pasów ruchu, wygrodzenie kierunków jazdy na ścieżce rowerowej, itp. Słupki elastyczne są skuteczniejszym rozwiązaniem niż poziome separatory ruchu często ignorowane lub niezauważane przez pieszych, którzy zdarza się, że nie zdają sobie sprawy z istoty ich obecności w danym miejscu.