Głównym kryterium podziału wiat rowerowych jest ich konstrukcja, w tym ilość ścian, sposób ich wypełnienia, ilość rzędów przechowywanych rowerów czy sposób ograniczenia dostępu dla osób z zewnątrz.

Bez oszalowań lub z oszalowaniami bocznymi

Oszalowania boczne i tylne są dodatkowym wyposażeniem zadaszeń rowerowych, dzięki którym wiaty w dodatkowy sposób chronią jednoślady przed warunkami atmosferycznymi. W przypadku wietrznej i deszczowej pogody zacinający deszcz może dosięgać zaparkowanych rowerów niekorzystnie wpływając na ich podzespoły takie jak zębatki, łańcuch, linki od przerzutek czy linki hamulcowe wypłukując smar, który naoliwia i jednocześnie w pewnym stopniu konserwuje je. Oczywiście zakup wiaty bez oszalowań jest tańszym rozwiązaniem, ale w mniejszym stopniu spełnia swoją podstawową funkcję. Wyjątkiem są sytuacje, w których wiaty rowerowe mogą zostać zamontowane we wnękach budynków – wówczas osłonami jest otaczająca wiatę elewacja.

Jednostronne

Wiaty te stosuje się przy mniejszej ilości rowerów, które docelowo będą parkowane pod zadaszeniem. Również ze względu na ograniczoną ilość miejsca oraz gdy środki finansowe są jednym z głównych wyznaczników wyboru.
Zaletą wiat jednostronnych jest możliwość ich przylegania tylną krawędzią do istniejącej architektury (np. elewacji budynku lub muru). Pozwala to dodatkowo chronić jednoślady zachowując oszczędność na materiale – oszalowaniach.

Dwustronne

Ekonomiczniejsze gospodarowanie miejscem parkingowym jest aspektem, który często decyduje o wyborze wiat rowerowych dwustronnych. Dzięki poszerzeniu głębokości obiektu i możliwości parkowania rowerów po obu stronach stojaków zwiększa się liczba stanowisk rowerowych przypadających na jeden metr bieżący wiaty – do 5 miejsc. Jeśli inwestorowi oraz użytkownikom zależy na stojakach rowerowych u-kształtnych mogą one zostać przedłużone, aby z obu ich stron było wystarczająco miejsca dla dwóch rowerów skierowanych przednim kołem ku sobie.

Zamykane

W miejscach narażonych na wandalizm lub kradzieże zalecamy stosowanie wiat z kontrolą dostępu jako dodatkową ochronę wspomagającą indywidualne zapięcia rowerowe. W zależności od oczekiwań względem sposobu otwierania drzwi mogą być one przesuwne albo rozwierane. Przeprowadzamy realizacje na wiaty wyposażone w precyzyjne systemy kontroli dostępu z możliwością rejestrowania otwarć przy użyciu konkretnej karty zbliżeniowej.